آشنایی با تفاوت های سکته مغزی و قلبی

آشنایی با تفاوت های سکته مغزی و قلبی

علت ایجاد سکته مغزی و قلبی چیست؟
احتمالا در مورد سکته ‌قلبی و مغزی اطلاعات زیادی شنیده‌ باشید اما درباره تفاوت این دو بیماری و عوامل ایجاد کننده آن سوالات و ابهاماتی داشته باشید. در این مقاله از سایت دکترعبیدی تلاش کردیم که تفاوت‌های این دو اختلال و علائم هرکدام را بررسی کنیم.

علت ایجاد سکته مغزی
سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که خون‌رسانی به ناحیه‌ای از مغز دچار اختلال شده که این کمبود خون رسانی، مغز را از اکسیژن که برای عملکرد آن ضروری است محروم کرده و منجر به آسیب دیدن سلول های مغزدر همان ناحیه می شود.

 جریان خون مغز به دلایل مختلفی از جمله موارد زیر ممکن است کاهش پیدا کرده یا قطع شود:

زمانی که لخته خون داخل عروق مغز به وجود آید و به دلیل مسدود شدن رگ مانع خون‌رسانی کافی شود که به آن سکته‌ی مغزی ایسکمیک می‌گویند.
نوع دیگری از حمله مغزی وجود دارد که به آن حمله ایسکمیک گذرا گفته‌ شده و به دلیل حضور موقتی لخته داخل عروق خونی ایجاد می‌شود.
سکته مغزی خونریزی‌دهنده که به دلیل پارگی عروق داخل مغز اتفاق افتاده و باعث عدم خون‌رسانی به قسمتی از مغز می‌گردد.
 سکته‌ مغزی هموراژیک یا خون‌ریزی‌دهنده براساس نوع عروقی که دچار آسیب می‌شوند به دو نوع تقسیم می‌گردد:

شایع‌ترین نوع آن آنوریسم مغزی است و زمانی به وجود می‌آید که قسمتی از عروق مغز حالتی شبیه بالون پیدا کرده، دیواره آن ضعیف شده و در نهایت می‌ترکد.
در موارد نادری ممکن است عروق داخل مغز دارای ناهنجاری‌هایی باشند، که منجر به پارگی و خون‌ریزی شود.
علت ایجاد سکته ‌قلبی
حمله قلبی تقریبا در تمام موارد به دلیل بیماری‌های عروق کرونر اتفاق می‌افتد. بیماری‌های عروق کرونر زمانی ایجاد می‌شود که شریان‌های کرونری که وظیفه خون‌رسانی به قلب را برعهده دارند به دلیل رسوب چربی به تدریج تنگ شده و دچار انسداد می‌شوند و آترواسکلروز رخ می‌دهد. اگر این پلاک‌های چربی توسط جریان خون دچار پارگی یا آسیب شوند، لخته خون روی آن‌ها قرار می‌گیرند و باعث انسداد کامل شریان کرونر، قطع خون‌رسانی به عضلات قلب و آسیب به آن خواهند شد.

درواقع با توجه به مطالبی که گفتیم هر دو سکته‌ قلبی و مغزی شرایط اورژانسی هستند که نیاز به مداخله فوری پزشک متخصص قلب و عروق یا متخصص مغز و اعصاب دارند و در نتیجه اختلال در خون‌رسانی ایجاد می‌شوند.

مقایسه علائم سکته مغزی و قلبی
بروز علائم سکته قلبی و مغزی به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله:

شدت حمله
سن
جنسیت
وضعیت سلامت جسمی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
امتیاز
۵ ستاره
0
4 ستاره
0
3 ستاره
0
2 ستاره
0
1 ستاره
0
نظر خود را ثبت کنید* اطلاعات تماس شما نمایش داده نخواهد شد.